Skip links

Heroverweeg je Facebook strategie: 17 redenen

Hoe vaak controleer je de uitkomsten van je Facebook strategie? Hanteer je überhaupt een vooraf opgesteld plan? En gebruik je dezelfde strategie als voor de Timeline-introductie? Dan ben je niet de enige. Tijd om aan de slag te gaan.

Facebook optimaliseert en past voortdurend nieuwe functies toe om het publiek tevreden te houden. Omdat ze het toonaangevende sociale medium zijn moeten ze dit doen. Zowel voor privé- als voor zakelijk gebruik betekent dit dat je continu moet afvragen wat er met je content gebeurt. Sommige van deze toevoegingen, zoals de invoering van de coverfoto, zijn vanaf het begin duidelijk. Andere wijzigingen vallen minder snel op en kunnen de zichtbaarheid van je content verslechteren. Om dit te voorkomen, en er voor te zorgen dat je social media strategie up to date is, benoem ik een aantal belangrijke Facebook functies. Deze functies zijn de afgelopen jaren geïntroduceerd, controleer deze topics zodat je profiel actueel blijft.

 

  1. Profielen zijn persoonlijk en Pagina’s zijn zakelijk

    Wanneer je een Facebook-profiel gaat bijhouden enkel voor de producten of diensten van je bedrijf is dat niet alleen ouderwets, het is ook in strijd met de gebruiksvoorwaarden van Facebook. Er zijn talloze voordelen aan een zakelijke Pagina; het is zeer gemakkelijk om een relatie op te bouwen met fans en klanten, ze hoeven enkel de ‘Like’ knop in te drukken. Vanaf dat moment ontvangt de gebruiker (nieuwe) updates van je merk. Ze kunnen ook de vorige content bekijken. Pagina’s hebben ook het voordat dat zij ondersteund worden door Facebook Insights, dit is een gratis analysefunctie die de resultaten meet van uw pagina.

  2. Facebook gebruikt nu geverifieerde accounts

    In navolging op Twitter en Google+ ondersteunt Facebook nu ook de welbekende blauwe vinkjes van verifieerde accounts. We raden je aan je account door het verificatieproces te loodsen, dit betekent vaak alleen de link van je officiële website en je e-mailadres toevoegen. Zorg er ook voor dat de ‘Pagina-informatie’ is ingevuld. Geverifieerde accounts hebben een hogere kans om in de gesuggereerde content feed te verschijnen dan niet geverifieerde accounts. Dit is handig voor je Facebook strategie, zo weet je dat een Pagina de kans vergroot op meer potentiële fans.

  3. Meer dan 50% van de Facebook gebruikers zijn mobiel

    Zoals je misschien weet is Facebook het grootste sociale platform met meer dan een miljard gebruikers. Wat veel minder mensen weten is dat de helft van deze gebruikers het mobiele platform gebruiken. Als je naar de iTunes Store en Google Play gaat zie je de Facebook app in de top-10 staan van de gratis apps. Zorg er daarom voor dat je updates mobiel toegankelijk zijn. Dit begint al bij je eigen website. Plaats professionele content dat affiniteit heeft met je doelgroep.

  4. Gebruikers beoordelen je Pagina op basis van de coverfoto

    Er is geen reden meer om je coverfoto te negeren of te verwaarlozen. Deze belangrijke afbeelding werd in 2011 samen met de Timeline geïntroduceerd. Het is een geweldige manier om meer klanten in aanmerking te laten komen met je merk. Je kunt er klanten mee aanmoedigen om een link te bezoeken, te adverteren voor een evenement of om simpelweg ‘Likes’ te genereren. Er zijn wel enkele tips die je in gedachten moet houden: zorg er voor dat de afbeelding/foto kleurrijk, gecentreerd of rechts uitlijnt (vanwege de profielfoto) en laat het niet te veel opvallen.

  5. Jonge gebruikers hebben een groter publiek

    Ondanks alle ophef dat tieners Facebook massaal verlaten voor hippere en nieuwe social media platformen, blijkt uit recent onderzoek dat gebruikers in de leeftijd van 18-29 jaar nog steeds een groot deel van het publiek vormen. Uiteraard vinden ze het vervelend dat volwassenen en senioren steeds gemakkelijker de weg vinden naar het platform. Voor bedrijven is het goed om te weten dat deze jonge doelgroep een groot netwerk hebben, het gemiddelde aantal Facebook-vrienden uit deze leeftijdsgroep bestaat uit 300 personen – de grootste van alle groepen. Als je een doelgroep wilt bereiken, is het goed om erachter te komen wie de personen zijn en wat kinderen tegenwoordig uitspoken. Als je deze key-to-success weet, en dat is bij deze groep erg lastig, dan kunnen deze wereldveroveraars je loyaalste fans worden (ook je nachtmerrie, feit blijft dat je met een zeer dynamische doelgroep te maken krijgt).

  6. Hobby en Passie Pagina’s zijn een goudmijn voor het verwijzen van verkeer

    De gebruikers van Facebook geven veelal hun interesse aan door een pagina te ‘liken’, in plaats van dit expliciet op hun profiel aan te geven. Het is een vorm van gemak, omdat de ‘Like’-knop hiervoor is ontwikkeld. Maak een pagina aan over informatie dat je fans zal interesseren. Als voorbeeld, stel dat je fans gek zijn op stedentrips, en jij bied reizen aan, dan kun je een pagina aanmaken met ‘I Love NYC’. Dit geeft erg duidelijk en praktisch de passie van je fans weer. En je kunt het direct aan je merk koppelen. Zo kun je tussentijds je eigen content laden (let erop dat je dit subtiel doet).

  7. Mensen gebruiken Facebook voor de humor

    Er zijn verschillende studies geweest die hebben aangetoond dat mensen op Facebook inloggen om te kunnen lachen. Gedeelde content over filmpjes, foto’s en tekst zijn belangrijke onderdelen om naar Facebook te komen. Uiteraard delen mensen ook hun levensverhalen, maar het blijkt dat de Likes omhoog gaan als er humoristische/grappige content tussen zit. Bedrijven vinden het vaak gevaarlijk om humor in hun campagnes te plaatsen. Ga daarom na wie jouw bezoekers zijn (en zorg er voor dat je andere groepen niet beledigt).

  8. Content dat gerelateerd is aan actuele evenementen is beter zichtbaar

    Facebook is één van de belangrijkste platformen geworden om nieuws op te delen. Zijn mensen ergens achter gekomen, dan wordt dit direct op Facebook en Twitter gedeeld. Op deze manier worden direct veel mensen bereikt, in plaats van dat mensen wachten tot het acht uur journaal. Facebook heeft een aantal hulpmiddelen voor dit fenomeen. Zo is er een ‘Trending’ balk waar suggesties worden gedaan voor belangrijke content. Als bezoekers informatie delen over een bepaald onderwerp dat op dat moment trending is, is de kans groot dat het direct opvalt. Wees niet bang om jouw nieuws hier aan te koppelen. Regel blijft nog steeds, is het relevant om met je fans te delen? Doe het dan.

  9. Berichten met een #hashtag bereiken een groter publiek

    Op Twitter zijn hashtags een veelgebruikt hulpmiddel om bepaalde woorden – of zinnen – uit te lichten. Hashtags zijn een goed hulpmiddel om content te delen met je fans. Cabaretier Jochem Meijer gebruikt vaak de hashtag #ikrekenhetgoed. Hij bereikt hier veel mensen mee, door op een humoristische manier content te delen. In juni (2014) heeft Facebook de hashtags klikbaar gemaakt. Zo wordt het zoeken een stuk gemakkelijker. Om te zien hoe dit gebeurd, kopieer de hashtag van Jochem Meijer en

  10. Expliciet gedeelde app content is beter zichtbaar in de News Feed.

    Het is een goed idee om verschillende accounts met elkaar te linken. Zorg er voor dat de content vanaf je eigen website komt en koppel hier een sociale medium aan. Ga dus niet content vanuit Facebook delen op Twitter, of hier naar toe linken. Wanneer je dit wel doet, ga je er van uit dat je fans op beide platformen actief zijn, wat geen understatement is. Blijf origineel.

  11. Een foto zegt meer – afbeeldingen verhogen belangstelling en bereik

    Tekst valt vaak niet op, omdat hier al zo veel van is. Een foto kan opvallen, trekt de aandacht en zorgt er voor dat veel mensen reageren. Foto’s en video’s worden ook veel vaker gedeeld dan enkel tekst. Als je de mogelijkheid hebt om foto’s te bewerken, ontstaat originele content en verhoogt dit het enthousiasme van de fans. .

  12. Instagram + Facebook = Social Media succes

    Als je voor je merk een Instagram account gebruikt, deel deze afbeeldingen dan op Facebook. Doe je dit niet, ga dan vandaag beginnen, het werkt zeer goed samen (mede doordat Facebook de eigenaar is van de app). Instagram is een geweldig visueel hulpmiddel om interactie op te bouwen met je fans. Zeker gezien het feit dat het voornamelijk via je mobiel werkt. In punt #3 benoemden wij al dat mobiele gebruikers steeds dominanter worden op Facebook. Maak hier gebruik van.

  13. Video posts bereiken een groot publiek – als bezoekers het interessant vinden

    Facebook heeft recentelijk enkele aanpassingen gedaan aan de Nieuws Feed (in januari 2015 volgt de volgende). Deze aanpassingen zijn er op gericht om de kijkgewoonte van volgers die veel video’s kijken, te stroomlijnen. Kijk je veel video’s, dan krijg je ook meer video’s te zien. En visa versa. Dus als jouw bedrijf veel video content ontwikkelt, dan is het dus een positief gegeven dat je via Facebook deze fans kunt bereiken.

  14. Slingshot – Facebook video app

    Omdat video’s voor fantastische content zorgen heeft Facebook Slingshot ontwikkeld. De app is vergelijkbaar met populaire video apps zoals Vine, maar met een extra functie; de gebruikers kunnen de video niet zien totdat het wordt gedeeld. Persoonlijk houd ik hier niet van, want dan wordt je verplicht om je vrienden te belasten met (voor hun waarschijnlijk) ongewenste video’s. Het heeft de potentie om een grote interactie te veroorzaken tussen merk-fan. Omdat de verplichting niet geweldig is, zijn Vimeo en Youtube goede alternatieven.

  15. Gesponsorde berichten

    Een gesponsord bericht is een tekstblok, link, afbeelding of video dat via een betaalde opdracht verspreid kan worden. Afhankelijk van de hoogte van het bod kunnen veel mensen worden bereikt. Een investering van €20 kan al een bereik halen van honderden mensen.

  16. Kies voor storytelling

    Een recente studie van Facebook heeft uitgewezen dat Facebook gebruikers sneller naar een bestemmingspagina gaan als het merk een verhaal verteld. De Efteling is een goed voorbeeld. Storytelling betekent dat je interactie opbouwt met een merk, door de producten en diensten een boost te geven die zij anders niet zouden hebben. Zoek maar eens op Knorr Salty. Dit is juist iets waar Unilever geen goede storytelling mee neerzet.

  17. Sollicitaties plaatsen

    Uit diverse studies blijkt dat afgestudeerde mensen erg veel actief zijn op Facebook. Ze hebben nog geen baan en hebben hun studie afgerond. Voor jouw bedrijf betekent dit dat ze een hoge kans hebben om op Facebook jouw vacature op te merken. Je kunt dit juist koppelen aan punt #15.