De succesfactoren voor een goede content marketing strategie
Als organisatie wil je online succes behalen, maar dit lukt alleen met een doordachte strategie. Een onderdeel van een goede online strategie is het aanbieden van de juiste content. Dit betekent de juiste content, in de juiste vorm, via het juiste kanaal op het juiste moment! Een goede content marketing strategie is van essentieel belang. Op deze manier zorg je dat je publiek of doelgroep aandacht krijg voor jouw organisatie.
Content marketing is een veelomvattend onderwerp en een zeer krachtig marketing instrument. Het kost gemiddeld 60% minder dan traditionele marketing, maar het genereert daarentegen wel drie keer zoveel leads. Door de juiste content te creëren maak je dus een enorm verschil voor de vindbaarheid en de autoriteit van je bedrijf. Andere positieve effecten van content marketing zijn:
- Het verbetert de SEO van je website
- Content marketing wekt vertrouwen bij de consument
- Je kunt een relatie opbouwen met je klanten
- Content heeft een langere levensduur dan advertenties
Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom jij als bedrijf zou moeten investeren in content marketing. Maar hoe schrijf je de juiste content? En hoe bereik je je doelgroep op het juiste moment? In dit artikel staan een aantal handige tips die je helpen om je content marketing strategie te optimaliseren.
Bepaal je doel
Met jouw content marketing strategie hoop je natuurlijk een relatie op te bouwen met je klanten, want dat is waar het om draait. Maar wat hoop je nog meer te bereiken? Wil je naamsbekendheid opbouwen, wil je expertise uitdragen of wil je nieuwe leads binnenhalen? Denk hier goed over na, want als je geen doel voor ogen hebt dan weet je niet of jouw content effect heeft.
Veel bedrijven hebben voornamelijk als doel het bereik van hun website vergroten. Om het bereik van je website te vergroten is het nuttig om te onderzoeken welke zoekwoorden klanten gebruiken in google. Ook een handige manier is om te kijken op welke zoekwoorden concurrenten hoog scoren. Deze inzichten kun je meenemen tijdens het schrijven van jouw eigen content.
Zodra je voor ogen hebt wat je wilt bereiken met je content kun je dit vertalen naar meetbare doelstellingen. Als je deze doelstellingen goed formuleert kun je steeds controleren of je strategie werkt of dat je deze moet aanpassen. Voorbeelden van meetbare doelstellingen voor een content marketing strategie zijn:
- Een groei van 10% van het aantal conversies op je website.
- Het verbeteren van het aantal organische zoektermen in Google
- Een groei van x aantal bezoekers op je sociale kanalen
En vergeet niet, zonder te meten ben je een schip zonder kompas. Door te meten kun je je strategie bijstellen en aanscherpen!
Doe onderzoek naar je doelgroep
Bij het uittekenen van je strategie moet je eerst helder krijgen wie je doelgroep is. Zet bij het schrijven van je content altijd de klant centraal: What’s in it for them? De enige manier om de klant centraal te zetten in alle content die je schrijft is door het begrijpen van het online gedrag en de kenmerken van je doelgroep. Als jij weet waar je hen mee kunt helpen dan verhoog je de kans dat je succes behaalt met je content.
Veel bedrijven hebben informatie over hun doelgroep zoals hun leeftijd en geslacht, maar eigenlijk is deze informatie niet het gene wat er echt toe doet. Om relevante content te schrijven voor je klanten is het belangrijk om te weten wat hun wensen en behoeftes zijn. En nog belangrijker wat is hun online gedrag. Als je deze informatie hebt verzameld dan kun je pas echt goede content schrijven. Een manier om hier achter te komen is door in gesprek te gaan met je klanten.
Het maken van een buyer persona helpt om je doelgroep te visualiseren. Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een klant die een deel van jouw doelgroep vertegenwoordigt. Je creëert hiermee een helder beeld van jou ideale klant. Dit zorgt dat je minder hoeft na te denken over de manier waarop je informatie deelt, of met welke toon je schrijft. Een buyer persona helpt je om consistente content te schrijven.
Als je je persona hebt gemaakt kun je hier een buyer journey voor uitstippelen. De buyer journey is de route die jouw potentiële klant doorloopt voordat hij een aankoop doet. Maak deze klantreis inzichtelijk, achterhaal wat de informatiebehoefte is in elke fase van de buyer journey en richt deze vervolgens in met de juiste content op de juiste fases in het aankoopproces. Een voorbeeld van een buyer journey zie je op de onderstaande afbeelding.
Bepaal welke kanalen geschikt zijn
Het bepalen van je kanalen is uiteraard een belangrijk onderdeel van je strategie. Van welke kanalen maken jouw klanten gebruik? Waar wordt er over jouw merk of product gesproken? Dit bepaalt op welke kanalen jij je content moet plaatsen. Maar kijk ook bij je concurrenten. Via welke kanalen bereiken zij hun doelgroep? Dit kan ook goed werken voor je eigen organisatie.
De kanalen die je kiest zijn ook van invloed op het soort content dat je gaat schrijven. Een landingspagina op je website is heel erg conversiegericht terwijl een blogartikel juist gaat om het delen van kennis. En wil je een video af afbeelding delen is social media een geschikt kanaal. Zorg in ieder geval dat je content geschikt is voor het kanaal waar je het op plaatst.
Maak je gebruik van veel verschillende kanalen zorg dan dat je de content aanpast per kanaal. Als jouw klanten overal hetzelfde bericht tegenkomt dan kan dit spam gevoelens opwekken. Een goede strategie zorgt ervoor dat de kanalen elkaar juist ondersteunen en jouw boodschap versterken.
Welke kanalen je inzet hangt af van de voorkeuren van jouw klant en niet van de voorkeur van jouw organisatie. Kies niet alleen voor de kanalen waar je bekent mee bent, maar kijk vooral goed naar de kanalen waar jouw doelgroep zich bevind. Ook als dit betekent dat je uit je comfortzone moet stappen. Wees dus creatief!
Gebruik emotie en wees inspirerend
Ooit een artikel gelezen waarbij je jezelf aan het einde afvroeg waarom je de moeite nam om het te lezen? Die schrijver heeft waarschijnlijk geen moeite genomen om jou te inspireren. Goede content laat indruk achter bij je lezers. Dit doe je door te schrijven met empathie en emotie. Empathie helpt je om te begrijpen wat je klant belangrijk vindt. En wat zijn belangrijkste uitdagingen zijn, waar jij hem uiteraard bij kan helpen. Het simpelweg vermelden van cijfers en statistieken is niet genoeg. Je moet je kunnen inleven in de situatie van je doelgroep. Door gebruik te maken van meer empathie kun je laten zien dat je begrijpt waar het omgaat. Je kunt jouw doelgroep hierdoor goed informeren over belangrijke eigenschappen van je product en hoe deze eigenschappen helpen bij het probleem dat zij ervaren. Een bedrijf die zich inleeft in zijn klanten behaalt gegarandeerd meer succes!
Een ding is zeker, wil jij je doelgroep bereiken, boeien en ze ook aan je bedrijf binden? Dan is een goede contentstrategie noodzakelijk. Op deze manier zorg je dat je publiek of doelgroep aandacht krijg voor jouw organisatie.
Weet je niet goed waar je moet beginnen? Of wil je advies over het bepalen van je strategie?
Neem vrijblijvend contact met ons op.