Skip links
invloed van AI op SEO

Een boost voor je SEO? Gebruik AI!

Vroeger was hoog ranken in Google een stuk makkelijker, maar helaas worden reguliere SEO-technieken steeds minder effectief. Tegenwoordig is het aanbod van content op het internet zo enorm groot dat het lastiger wordt om op te vallen. Meer dan 90% van de content op het internet krijgt geen organisch verkeer meer via Google. Dit is demotiverend voor ons als marketeers om nieuwe content te produceren, toch?

Maar wat als er een oplossing is waardoor je jouw content toch een flinke boost kunt geven? Dan zou je daar gebruik van maken. Gelukkig zijn er steeds meer nieuwe technieken waardoor je hoog kunt scoren in Google, zoals Artificial Intelligence (AI).  In dit artikel wordt duidelijk hoe jij d.m.v. AI efficiënt content kunt creëren die opvalt op het internet!

Een korte uitleg, want wat is AI?

AI klinkt soms een beetje abstract en buitenaards, maar dit valt allemaal best mee. Bovendien is het een van de belangrijkste technologische trends in 2021 en het zal steeds waardevoller worden om ons te helpen met het begrijpen van data. Je kunt als bedrijf dus niet achterblijven. 

Artificial Intelligence gaat over systemen of machines die onze eigen intelligentie nabootsen om bepaalde handelingen uit te voeren en die zichzelf tijdens dat proces kunnen verbeteren op basis van de verkregen data. AI is niet bedoeld om mensen te vervangen, maar om de capaciteiten en bijdragen die mensen leveren te verbeteren. Dit maakt AI waardevol en toepasbaar in veel vakgebieden. Wat betekent dit voor SEO? Daar gaan we het nu over hebben.

Wat betekent AI voor SEO?

Vroeger waren de basistechnieken genoeg om hoog te scoren in Google, maar dit is verledentijd. Het simpelweg gebruiken van de juiste zoekwoorden is niet meer voldoende. Met de komst van Artificial Intelligence is het tijd om je strategie aan te passen!

AI is een kerncomponent van belangrijke algoritmen van Google, zoals Rankbrain en BERT. Wanneer je begrijpt hoe Google gebruikt maakt van AI dan kun je je SEO een flinke boost geven. Leer dus begrijpen hoe het brein van Google werkt!

Maar dit is niet alles…

AI kun je ook inzetten voor het maken van de juiste data analyses. En het maken van de juiste data analyses is een van de belangrijkste onderdelen voor het neerzetten van een effectieve SEO strategie. 

AI tools helpen je om trending onderwerpen te ontdekken, de juiste structuur in je content aan te brengen en je kunt taken veel efficiënter uitvoeren! Als je het ons vraagt dan zijn AI en SEO de perfecte combinatie!

Hoe zet je AI in voor SEO?

AI en SEO zijn twee complexe onderwerpen, maar gebruik je ze samen dan wordt alles net iets makkelijker om meer zoekverkeer naar jouw website te lokken! 

Dit is wat je goed moet onthouden: Google zet de gebruiker altijd op de eerste plaats! 

Google streeft er naar om de gebruikers zo goed mogelijk te helpen door hen de beste en relevantste content te laten zien. 

Zoekwoorden zijn dus niet meer het belangrijkste onderdeel van SEO, nee dit is verleden tijd. Het gaat nu meer om:

  • Zoekintentie – wat is het doel achter de zoekvraag?
  • Gebruikerstevredenheid – wat zijn de meest relevantste antwoorden op deze zoekvraag? 

Wil je succesvol zijn in SEO? Dan moet ook jij de gebruiker op de eerste plaats zetten.

Gebruikers ervaring is de belangrijkste factor voor een hoge ranking in Google & AI is de beste manier om te achterhalen hoe jij bezoekers een optimale ervaring kan bieden! Benieuwd hoe het werkt? Maak dan gebruik van de volgende tips.

5 tips hoe je AI kunt inzetten bij SEO:

1. Ontdek nieuwe kansen 

Het ontdekken van nieuwe kansen om te ranken in Google, waar dat nog niet het geval is, kun je doen door gebruik te maken van AI geoptimaliseerde SEO tools. Deze tools geven je inzicht in:

  • Trending onderwerpen waarop je je kunt focussen 
  • Mogelijkheden voor linkbuilding 

Met deze inzichten kun jij de kansen ontdekken die jouw concurrentie nog niet benut! 

Een handige AI powered tool die je hierbij helpt is Bright Edge. Deze tool geeft bruikbare inzichten, zoals trending topics en onderwerpen waar je nog niet op rankt. Deze inzichten kun je gebruiken om content te creëren die nog niet aanwezig is op het internet, maar waar gebruikers wel naar zoeken. Als je hierin slaagt, dan zul je zeker weten hoger scoren in Google!

2. Schrijf content die scoort!

Om content te creëren die goed scoort is het slim om te kijken naar welke content al succesvol is op het internet.

Een geschikte AI powered tool om te achterhalen welke content de meeste traffic genereert is Buzzsumo. Je kunt hier onderwerpen of zoektermen intypen en vervolgens krijg je de content te zien die het beste scoort.

Nu je ontdekt hebt welke pagina’s veel traffic genereren is het tijd voor actie. Want hoe schrijf je deze succesvolle content? Dit achterhaal je via een andere tool: AHREFS.

Deze tool filtert content die het goed doet op basis van diverse criteria. Op basis van deze criteria kun je een blauwdruk creëren voor jouw eigen content. Nu kun je content schrijven die het minstens zo goed doet, of misschien zelfs beter!

Op deze afbeelding  zie je hoe een audit van Buzzsumo eruit ziet:

3. Zorg dat Google het begrijpt! 

Voor een lange periode ging optimalisatie over het gebruik van de juiste zoekwoorden, interne links, backlinks en andere on-page SEO technieken. Deze indicatoren zijn nog steeds relevant, maar doordat zoekmachines steeds slimmer worden in het achterhalen van de zoekintentie komt er meer bij kijken. Je moet ervoor zorgen dat jouw content aansluit op de wensen van Google.

Met behulp van AI kun je jouw content optimaliseren, zodat Google het beter begrijpt. En hier zul je voor beloond worden.

Er zijn tools die je helpen met:

Door deze punten te behandelen optimaliseer je je content en maak je het makkelijker te begrijpen voor Google.

Je kunt ook handige schrijf tools zoals Grammarly en Atomic reach gebruiken om je teksten te optimaliseren.

Verder bestaan er AI tools die je kunt gebruiken om content te optimaliseren voor Google’s E.A.T. Dit zijn richtlijnen om te checken of websites, pagina’s en de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn expertise, autoriteit en trustworthy hebben. Content die voldoet aan deze E.A.T. richtlijnen, is de content die Google het liefste toont in de SERP!

4. Maak gebruik van Structured Data

Zoals we in een eerder artikel besproken hebben speelt Structured Data eens steeds grotere rol binnen Google. De zogenaamde “Rich Results” die je hiermee creëert zijn AI-gestuurde resultaten zoals afbeeldingen en recepten carrousels waarmee meer zichtbaarheid wordt gecreëerd op de resultatenpagina.

Op basis van Structured Data worden “Rich Snippets” gecreëerd. Dit zijn verrijkte zoekresultaten met meer (visuele) informatie waardoor gebruikers de inhoud steeds beter kunnen begrijpen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Bedrijfsgegevens in Google Knowlegde Graph
  • Evenementen met bijbehorende locatie en data
  • Recepten met afbeeldingen en ingrediënten
  • Producten met prijs en levertijd

Het is zeker de moeite waard om je hierin te verdiepen, want het verhoogt je zichtbaarheid in de SERP van Google enorm! Wil je weten hoe dit werkt? Lees dan het artikel over Hoe implementeer je Structured Data”

5. Optimaliseer voor Voice Search

Een van de snelstgroeiende tools binnen Google is Voice Search. Steeds meer mensen gebruiken hun stem om zoekopdrachten uit te voeren en je kunt deze trend niet meer negeren.  AI kan goed helpen met het optimaliseren van content voor Voice Search. AI gerelateerde tools zoals Frase kunnen je helpen om te laten zien welke vragen gebruikers stellen via Voice Search.

Belangrijk is dat je achterhaalt welke vragen binnen jouw vakgebied gesteld worden. Dan kan je je content daarop aanpassen. Gelukkig zijn er tools die hierbij helpen zoals Answer the Public. Deze tool toont de meest gestelde vragen omtrent een onderwerp of zoekwoord. Je kunt hier veel inspiratie uithalen! Neem de vragen die mensen stellen op in je content en je zult hoog scoren via Voice Search.

Op deze afbeelding zie je de hoofdpagina van Answer the Public waar je het onderwerp kunt invullen:

Vervolgens krijg je een audit met alle vragen die mensen stellen omtrent dit onderwerp:

Zoals je ziet krijg je een hele verzameling van vragen die mensen stellen (in dit geval is het woord foto gebruikt). Deze vragen kun je goed gebruiken om te verwerken in je content. Super handig!

Sneller resultaat met de juiste AI-tools

Wie zich veel bezighoudt met SEO weet dat het behoorlijk intensief werk is. Snelle resultaten zitten er vaak niet in, maar het gebruik van AI kan hier verandering in brengen. Maak gebruik van de juiste AI powered tools en software voor het verzamelen en analyseren van data. Je kunt met deze tools veel sneller content optimaliseren dan voorheen! Maak hier dus slim gebruik van, want je concurrenten zullen dit ook doen…

Hier nog een keer de tools die we in dit artikel benoemd hebben op een rijtje:

AI is een waardevol middel om in te zetten in je SEO-strategie, het is een techniek die we moeten ontarmen en waar we optimaal gebruik van moeten maken. Je bespaart tijd en je krijgt betere inzichten om jouw content te optimaliseren! Dus maak je hier nog geen gebruik van, dan is het tijd om nu te starten. Van welke tools maak jij gebruik? Laat het ons weten in de comments.

Vragen of hulp nodig omtrent dit onderwerp? Dan kun je altijd contact opnemen.

Contact opnemen
0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x