De voordelen van social media marketing
De voordelen van social media marketing zijn groot. Social media is niet meer weg te denken uit ons leven, het is ongekend populair! Zowel bij particulieren als bij bedrijven. Tegenwoordig zet ieder bedrijf sociale kanalen in om dichterbij de doelgroep te kunnen komen. De voordelen van social media zijn groot als je er op de juiste manier gebruik van maakt. Doe jij nog niet veel met social media? Dan zou je dat wel moeten doen!
Er zitten meer voordelen aan dan je denkt. Wist je bijvoorbeeld dat je een hogere positie krijgt in Google als je gebruikt maakt van sociale kanalen? Dit resulteert uiteraard weer in meer bezoekers en klanten.
Benieuwd wat social media nog meer voor jou kan doen? In dit artikel vind je de 10 belangrijkste voordelen van social media marketing. Lees aandachtig door en leer hoe jij hier gebruik van kunt maken!
Groot bereik
Het aantal gebruikers op sociale kanalen wordt steeds groter. Jong en oud maakt er gebruik van. De kans dat je jouw doelgroep hier kunt bereiken is groot. Belangrijk is wel dat je goed onderzoek doet van welke platformen jouw doelgroep gebruikt maakt, want hier liggen jouw kansen.
Misschien zijn dit wel een aantal verschillende kanalen, of kanalen waar je niet bekend mee bent. Wees niet bang om je blik te verbreden en leer deze platformen kennen. Jij moet zijn waar je klanten zich bevinden!
Het maakt je bedrijf menselijk
Via sociale kanalen kun je op een persoonlijke manier communiceren met je doelgroep. Zij kunnen vragen stellen, jij kunt reageren, informatie delen en naar ze luisteren. Zo sta je eenvoudig in contact met je klanten en bouw je ook vertrouwen op.
Jij leert je klanten kennen!
Klanten leren jou beter kennen, maar jij ook je klanten. Je kunt heel veel informatie verzamelen over je doelgroep. Wat vinden ze interessant? Hoe praten ze over jouw winkel, product of organisatie? Met deze relevante informatie kun je je klanten gerichter benaderen.
En je concurrentie…
Je concurrenten volgen op social media klinkt misschien gek, maar dit is het niet! Je kunt er veel interessante informatie uit halen. Hoe gedragen zij zich? Wat voor content delen zij? Je kunt altijd van elkaar leren. En je kunt er niet alleen van leren, maar je komt er ook achter op welke punten jij jezelf nog kunt onderscheiden!
Het gebruik is gratis
De kosten voor social media zijn laag, doordat iedereen gratis gebruik een account kan aanmaken. Het vergt wel veel tijd om de platformen te leren kennen en een goede strategie uit te stippelen. Daarnaast is het belangrijk om actief en consistent aanwezig te zijn. Minimaal twee keer per week.
Kortom, het enige dat het kost is de tijd die uitgaat naar het beheren en onderhouden van de kanalen. Maar deze tijd kun je volledig zelf bepalen en je hebt vooraf geen hoge investeringskosten.
Meer traffic op je website
Er zijn verschillende manieren om via social media meer traffic naar je website te genereren. Je hebt op je sociale kanalen altijd de mogelijkheid om je website url te vertonen. Maak hier gebruik van!
Daarnaast kun je de content van je website delen via je sociale kanalen. Heb je een interessante blog geschreven? Maak een mooie uiting en deel dit via social media met je doelgroep! Plaats een link erbij die verwijst naar de pagina en trek hiermee bezoekers naar je website.
Google houdt van sociale media!
Wil je hoger scoren in Google? Start met social media! Maak op je sociale kanalen gebruik van relevante zoekwoorden zodat Google deze herkent. Google gebruikt social media signalen om te bepalen hoe waardevol een artikel of website is.
Zorg dat je links plaatst op social media die refereren naar jouw website en zorg dat fans over je praten. En onthoudt, hoe populairder jouw bedrijf is op social media hoe belangrijker Google jouw bedrijf vindt. En dit zorgt dat Google jouw site een hogere ranking geeft!
Mobiel fenomeen
Social media wordt vaak via mobiele toestellen gebruikt. Hierdoor kun jij je doelgroep op ieder moment van de dag bereiken, want iedereen heeft in dit tijdperk een mobiel op zak! Een bericht op social media kan op elke plaats en op elk moment van de dag geopend worden, dit is ideaal.
Sneeuwbaleffect
Door de vele gebruikers op de sociale kanalen is het bereik enorm. Als jij een opvallend of interessant bericht plaatst die in de smaak valt bij je volgers dan kan dit bericht gedeeld worden. Delen meerdere fans het bericht? Dan krijg je het welbekende sneeuwbaleffect en kan jouw bericht zich razendsnel verspreiden over het internet. Zo creëren je een enorm bereik. En dat zonder hoge advertentie kosten!
Het is goed meetbaar
Een goede marketing strategie draait om meetbare doelstellingen. Zonder doelstellingen weet je niet wat je wilt bereiken en zonder meten weet je niet of je je doelstellingen bereikt. Sociale kanalen hebben hier eenvoudige tools voor. Deze tools geven een goed inzicht in de statistieken van je bedrijfspagina. Zo kun je goed zien welke berichten goede resultaten halen, veel likes krijgen en welke tijdstippen het grootste bereik kennen.
Deze relevante inzichten zorgen dat jij je strategie weer kun aanpassen voor nog betere resultaten!
Zo, dit waren een hoop voordelen van social media! Een ding is zeker, je kunt er als bedrijf ontzettend veel uit halen. Het zorgt net voor dat stukje extra exposure, vertrouwen en klantenbinding die je als organisatie nodig hebt.
Maakt jouw bedrijf al gebruik van Instagram, Facebook, Snapchat, TikTok, of Pinterest? Zo niet, dan heb je nu genoeg redenen om het wel te gaan doen!